مدال ریخته گری
نوشته شده توسط : رضا محمدیان

 

یکی از قدیمی‌ترین مهارتهای ساخت قطعات و مصنوعات فلزی ریخته گری است . گذشته این صنعت  به دوران  کشف فلزاتی نظیر آهن و یا قبل از آن بر می‌گردد. کاوشگران و باستان شناسان  قدمت ریخته گری را در جهان را  حدودپنجاه قرن پیش و یا بیشتر پیش بینی کرده‌اند.  شاید تعیین این مدت بی ارتباط با کشف یک شی ریخته گری شده توسط باستان شناسان نبوده باشد که شکل این قطعه شبیه به یک قورباغه مسی بوده است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته،   قدمت ریخته گری در ایران را به حدود 3000 سال پیش برآورد کرده‌اند، که این قطعیت زمانی به اثبات رسید که کاوشگران باستان شناسی یک قطعه چکش کاری شده با مس را در نزدیکی شهر نقده و در تپه های حسنلو در استان آذربایجان غربی کشف کردند.

به طور ‌کلی تکنیک تغییر حالت دادن به فلزات و آلیاژهای آنها را از طریق ذوب کردن و ریختن مایع فلزی ذوب شده درون محیط قالب‌ها ( براساس شکل مورد نظر قالب‌ها تهیه می‌شوند) و خنک کردن آن براساس طرح قالب، ریخته گری می‌نامند.

برای ریخته گری از کوره استفاده می‌کنند، کهن ترین این کوره‌های ریخته گری ساخته شده در جهان از خاک رس بوده است که  برای باددادن به آن از فوتک‌های بزرگی استفاده می‌کردند . لازم به ذکر است که اغلب قالبهای اولیه که تهیه می‌کردند از جنس ماسه، خاک رس، سنگ و خاک نسوز بوده است.

در جوامع امروزی مشتریان و علاقه‌مندان به اینگونه محصولات فلزی افزایش یافته است. این افزایش علاقه نه تنها باعث افزایش تعداد تولیدکنندگان کالاها و قطعات فلزی و ریخته‌گری شده است،  بلکه موجب گسترش وفراگیر شدن تولید اینگونه کالاها نیز شده است. تنوع زیادی در روش‌های ریخته‌گری،  سایزمحصولات، کیفیت ساخت کالاها، نوع اشکال و ابعاد قطعات ریخته گری پدیدار گردیده است. در فرآیند ریخته گری معمولا” از فلزلات و یا آلیاژهای آنها نظیر:  روی ، آلومینیوم ، برنج، برنز، چدن، فولاد ،منیزیوم استفاده می‌گردد.

یکی از انواع این محصولات ریخته‌گری که دارای کاربرد فراوانی می‌باشد ، ساخت مدال ریخته گری از جنس سرب است. سفارش در خصوص ساخت این نوع مدال‌ها غالبا” برای فعالیت‌های تبلیغاتی مربوط به کسب و کار، برندسازی شرکت‌ها و موسسات، ودر برخی از موارد به عنوان هدیه به برگزیدگان مسابقات مختلف علمی، فرهنگی‌، ورزشی و امثالهم اهداء می‌گردد.

ساخت مدال ریخته گری

در ادامه مبحث ریخته گری، برای آگاهی شما مطالبی در مورد طراحی و روش ساخت مدال ریخته‌گری در شرکت تبلیغاتی نشانه ساز ارائه می‌گردد: 

در گام نخست درخواست سفارش ساخت مدال توسط مشتری ارائه می‌گردد. سپس مشخصات و طرح مورد نظر توسط تیم مجرب شرکت نشانه ساز تهیه و مورد تایید مشتری قرار می‌گیرد.

در مرحله بعد مدل سازی اولیه طرح مربوطه به روش لیزر و نیز ساخت کلیشه تهیه شده و برای انجام قالب گیری به قسمت مربوطه ارسال می‌گردد.

در این قسمت از روی مدل اولیه  قالب تهیه می‌شود. این قالب‌ها عموما” از جنس لاستیک سیلیکونی می‌باشند.محفظه قالب‌های تهیه شده از سرب مذاب پر شده و شکل و شمایل قالب (مدال) را به خود می‌گیرد. مدال‌ها پس از انجماد و سرد شدن از قالب‌ها جدا شده و برای پرداخت کاری ارسال می‌گردند.

در این مرحله در صورت نیاز، برروی مدال پرداخت کاری و فرزکاری صورت می‌پذیرد و  سپس مدال‌ها برای آبکاری ارسال می‌گردند.

پس از مرحله آبکاری در صورت نیاز و طبق سفارش مشتری، مدال‌ها برای رنگ کاری ( با توجه به تنوع رنگ، هررنگی که مورددرخواست و نظر مشتری باشد بر روی مدال پاشیده می‌شود) و یا مات یا براق نمودن آن ارسال می‌گردند.

پس از انجام مرحله رنگ‌کاری، برای مدال، بند با کیفیت و مناسب تهیه و نصب می‌شود.در نهایت مدال‌ها پس ازبسته‌بندی آماده تحویل به مشتری می‌گردند.

قیمت

قیمت مدال ریخته گری نظیر قیمت مدال ورزشی وابسته به  عوامل گوناگونی است. اساسی‌ترین این عوامل که در قیمت‌گذاری آنها نقش مستقیم و بسزایی دارند عبارتند از: نوع جنس، شکل طراحی ،تعداد مورد درخواست، ضخامت مدال، یک رو ویا دورو بودن مدال و نوع سفارش است. این مدال‌ها با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند.

قیمت مواد اولیه و نوع آبکاری( ابکاری طلا گرانترین نوع آبکاری است) که در ساخت مدال ریخته گری به کار می‌روند در تعیین قیمت نهایی آن نیز نقش عمده‌ای دارند. شکل و طراحی هم  به صورت آشکار در تعیین قیمت هر مدالی تاثیر اساسی دارد.

در ضمن اگر برای تهیه مدال از روش فورج (قطعه جامد به سبب انرژی حرارتی و مکانیکی حالت قالب را در حالت جامد به خود می‌گیرد) ویا دایکاست (از طریق تزریق فلز مذاب و تحت فشار به درون قالب) استفاده کنیم نیز در قیمت تاثیر دارد.

فارغ از موارد مطرح شده بالا چنانچه  مدال نیاز به  بند داشته باشد، این خود مقوله مجزایی می باشد که در قیمت مدال نقش بسزایی را بازی می‌کند. در صورتیکه بند ساده باشد یک قیمت دارد و اگر برروی آن لوگویانوشته‌ ای چاپ شود قیمت دیگری پیدا می‌کند. جنس پارچه و نخ مورد استفاده در بند مدال نیز در قیمت آن دخالت دارد. هرچقدر جنس بند و روبانی که برای آویزان کردن مدال بکار می‌رود از مرغوبیت بیشتری برخوردار باشد  قیمت آن بالاتر می‌رود.





:: برچسب‌ها: مدال ورزشی , شیلد , قیمت مدال , انواع مدال , تولیدی مدال ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: